Heinz Butz – Paintings

16 January – 27 February

Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorff
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
Installation view, Photographer: Achim Kukulies, Düsseldorf
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All Works

Rediscovered Avant-garde

Düsseldorf – Ellsworth Kelly, Frank Stella, and Barnett Newman are considered pioneers of the shaped canvas. During the 1960s in New York, they created irregularly shaped and, for the most part, monochrome canvases – a novelty within the history of art. Lesser known is the fact that, parallel to this, Heinz Butz (*1925 in Dillingen) embarked upon a similar path in Munich. The difference: The formats of the works by the American artists are enormous, while Heinz Butz’s paintings are intimate, intellectual, and meditative. And whereas Ellsworth Kelly, Frank Stella, and Barnett Newman achieved international notoriety, the small-format treasures created by Heinz Butz are only now being rediscovered. For many years, the German artist taught at the School of Art in Augsburg and later at the Academy of Fine Arts in Munich. Throughout this time, he persistently and continuously developed a unique and comprehensive oeuvre. Like their American colleagues, other German artists, such as Blinky Palermo and Imi Knoebel, pursued their own work along similar paths. In contrast, Heinz Butz is the ‘Minimalist’ among the shaped canvas artists. He thus – modestly – calls his own works Bildobjekte, i.e. ‘pictorial objects’. Smaller solo exhibitions have been presented both in Augsburg and at Galerie Fred Jahn in Munich. Recently, within the context of the new presentation of its collection, the generously expanded Lenbachhaus has dedicated an entire gallery to a group of works by Heinz Butz – a virtual rediscovery of the artist for the contemporary art world. Now, for the first time ever, important works by Heinz Butz will also be presented in Düsseldorf.


Wiederentdeckte Avantgarde

Düsseldorf - Ellsworth Kelly, Frank Stella und Barnett Newman gelten als die Pioniere des shaped canvas. Im New York der 60er Jahre entwickelten diese Künstler irregulär geformte, meist monochrom bemalte Leinwände. Das war ein Novum in der Kunst. Weniger bekannt ist, dass gleichzeitig Heinz Butz in München ähnliche Wege beschritt. Der Unterschied: Die Formate der Amerikaner sind riesig – Heinz Butz’ Werke sind intim, intellektuell, meditativ. Während Ellsworth Kelly, Frank Stella und Barnett Newman zu weltbekannten Künstlern arrivierten, werden die kleinformatigen Kostbarkeiten von Heinz Butz erst wiederentdeckt. Über Jahre hinweg hat der 1925 in Dillingen geborene Künstler in Augsburg und später an der Akademie der Bildenden Künste in München gelehrt. Daneben hat er beharrlich und kontinuierlich ein umfangreiches Œuvre entwickelt. Andere deutsche Künstler wie Blinky Palermo und Imi Knoebel haben ihre Werke in ganz ähnlicher Weise vorangetrieben, allerdings auch im größeren Format – wie die amerikanischen Kollegen. Heinz Butz ist der Minimalist unter den shaped canvas Künstlern. Seine Werke nennt er deshalb auch selbst – bescheidender – Bildobjekte. Nach verschiedenen kleineren Ausstellungen in Augsburg und in der Galerie Fred Jahn in München, hat jetzt das großzügig erweiterte Münchener Lenbachhaus im Zuge der Neupräsen-tation seiner Sammlung Heinz Butz einen eigenen Raum eingeräumt. Dies kommt einer Wiederentdeckung für die Kunstwelt gleich. Erstmals sind wichtige Werke von Heinz Butz jetzt auch in Düsseldorf zu sehen.